پروژه بررسی مبحث تربیت در نهج البلاغه تحت word
پروژه بررسی مبحث تربیت در نهج البلاغه تحت word دارای 104 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه بررسی مبحث تربیت در نهج البلاغه تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
فهرست مطالب
مقدمه
تعلیم و تعلم
فضیلت علم
ارزش علم
تربیت در نهج البلاغه
ابعاد اساسى شخصیت على علیه السلام
بعد شناخت
بعد جامعیت
بعد وحدت
نکتههاى تربیتى در نهج البلاغه جنبه عقلانى در شخصیّت آدمى
عقل و تفکر در نهج البلاغه
علم و تفکر
تربیت و عادت
تنبیه و پاداش
تقوا و تربیت
مفهوم تربیت
معناى تربیت
متصدى امر تربیت
چه کسى مىتواند مربى باشد؟
انسانهاى وارسته و شایسته رهبرى چه کسانى هستند؟
وظیفه مهم حاکم اسلامى در «تعلیم و تربیت
مربى الهى
از چه کسى باید راهنمایى گرفت
وظایف امامعلیه السلام
وقتشناسى در کسب دانش
انبیا و اولیا طبیبان الهىاند
ویژگى طبیبان الهى
راه رهایى از سرگردانى
تلاش پیگیر در امر تربیت
تاثیر «اسم» در شخصیت افراد: (ان یحسن اسمه)
مسؤولیت پدر در تعلیم فرزند: ویعلمه القرآن
پىنوشتها
نتیجه گیری
مقدمه
الحمدلله رب العالمین وصلیالله علی سیدنا وحبیب قلوبنا وطبیب نفوسنامحمدصلی الله علیه وآله وآله الطاهرین ولاسیما بقیه الله فیالارضین واللعنه علی اعدائهم اجمعین الییوم الدین.
قال الله عزوجل: لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاتهویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمه وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین ;
خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولی از خود آنها در میان آنان برانگیخت که بر آنهاآیات خدا را تلاوت کند و نفوس آنان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنان احکام شریعت وحقایق حکمتبیاموزد، هر چند که قبل از آن در گمراهی آشکاری بودند.
در قسمتی از خطبه قاصعه در معرفی خود میفرماید:
من در دوران نوجوانی، بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخههای بلند درختقبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم; شما به خوبی موقعیت مرا از نظر خویشاوندی و قرابت ومنزلت و مقام ویژه نسبتبه رسول خدا میدانید: او مرا در دامن خویش پرورش داد من کودک بودم،او همچون فرزندش مرا در آغوش خویش میفشرد و در استراحتگاه مخصوصش جای میداد،بدنش به بدنم میچسبید و بوی پاکیزه او را استشمام میکردم، غذا را میجوید و در دهانممیگذاشت. هرگز دروغی در گفتارم نیافت و اشتباهی در کردارم پیدا ننمود .
من همچون سایهای به دنبال آن حضرت حرکت میکردم و او هر روز نکته تازهایاز اخلاق نیک برای من آشکار میساخت و مرا فرمان میداد که به او اقتدا کنم. مدتی از سال،مجاور کوه حرا میشد، تنها من او را مشاهده میکردم و کسی جز من او را نمیدید. در آن روزغیر از خانه رسول خدا، خانهای که اسلام در آن راه یافته باشد وجود نداشت. تنها خانهآن حضرت بود که او و خدیجه و من نفر سوم آنها اسلام را پذیرفته بودیم. من نور وحی و رسالت رامیدیدم و نسیم نبوت را استشمام میکردم. به هنگام نزول وحی بر رسول خدا، صدای نالهایرا شنیدم; از آن حضرت پرسیدم: این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است که از پرستش خویشمایوس گردیده; تو آنچه را که من میشنوم میشنوی و آنچه را میبینم میبینی، تنها فرق میانمن و تو این است که تو پیغمبر نیستی، بلکه وزیر منی و بر طریق و جاده خیر قرار داری; من هموارهبا او بودم ...
در جای دیگر میفرماید:
یا کمیل ان رسول اللهصلی الله علیه وآله ادبه الله وهو ادبنی وانا اؤدب المؤمنین و اورث ادب المکرمین;
ای کمیل! پیغمبر اکرمصلی الله علیه وآله را خدا تربیت کرد و آن حضرت مرا تربیت نمود و من نیز اهل ایمانرا تربیت نموده و آداب پسندیده را به آنها یاد میدهم.
پس در وادی حیرت و سرگردانی انسانها بین مذاهب و مکاتب گوناگون، گوش جان بهفرمان مطاع مبارکش میسپاریم که فرمود:
فاستمعوا من ربانیکم واحضروه قلوبکم واستیقظوا ان هتف بکم;
به سخن مرد خدا و مربی الهی خویش گوش فرا دهید و دلهای خود را در پیشگاه او حاضرسازید و هنگامی که به خاطر احساس خطر فریاد میکشد، بیدار شوید.
برای بررسی صحیح و مفید مبحث «تعلیم و تربیت»، از دریای بیکران معارف الهینهجالبلاغه بهرهمند خواهیم گشت و گرچه غور در این بحر عظیم و استخراج مرواریدهایدرخشان آن غواص ماهری را باید، لکن:
آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید .
منابع و مآخذ
الف) کتابها
نهجالبلاغه
1. ابن ابیالحدید، عبدالحمید بن هبهالله، (1378 ق) شرح نهجالبلاغه، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، بیروت، داراحیاء الکتب العربیه، الطبعه الاولی.
2. ر.ک: گامی دیگر در مسیر تربیت اسلامی، رجبعلی مظلومی، ص14ـ15.
3. ر.ک: ترجمه نهج البلاغه، سید جعفر شهیدی، خطبه 110، ص107.
4. همان، خطبه 192، ص122.
5. ترجمه نهج البلاغه، سیدعلی نقی فیض الاسلام، ص330.
6. مان، کلمات قصار، شماره 73.
7. همان، ص702.
8 .ک: روشهای تربیت در پرتو قرآن و نهجالبلاغه، سید محمد ابراهیم حسنی، ص150ـ151.
9. ترجمه نهجالبلاغه، محمد دشتی، ص157.
10. مثنوی معنوی.
11. موعظه به معنای منعی است که با بیم دادن همراه باشد. (مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانی، نحل /125.
12. ترجمه نهجالبلاغه، فیض الاسلام، ص33.
13. ترجمه نهجالبلاغه، محمد دشتی، ص205.
14. ابنبابویه، محمدبن علی، (1361) معانی الاخبار، تحقیق علیاکبر غفاری، قم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه.
15. ابنحمزه حسینی، ابراهیم بن محمد، (1401 ق) البیان و التعریف فی اسباب ورود الحدیث الشریف، تحقیق سیفالدین الکاتب، بیروت، دار الکتاب العربی.
16. ابنحیون، نعمان بن محمد، (1383 ق) دعائم الاسلام، تحقیق آصف بن علی اصغر فیضی، مصر، دارالمعارف.
17. (بیتا) شرح الاخبار فی فضائل الائمه الاطهار، تحقیق محمد الحسینی الجلالی، قم، موسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین.
18. اسکافی، محمد بن عبدالله، (بیتا) المعیار و الموازنه، تحقیق محمدباقر المحمودی، بیجا، بینا.
19. امینی، عبدالحسین، (1397 ق) الغدیر، بیروت، دارالکتاب العربی، الطبعه الرابعه.
20. بهبودی، محمدباقر، (1379) سیره علوی، فصلی از تاریخ صدر اسلام، [ویرایش2]، تهران، خانه اندیشه جوان، چ اول.
21. تهرانی، محمد محسن (آقابزرگ)، (1403 ق) الذریعه الی تصانیف الشیعه، بیروت، دارالاضواء، الطبعه الثالثه.
22. ثقفی، ابراهیم بن محمد، (بیتا) الغارات، تحقیق جلالالدین المحدث، بیجا، سلسله انتشارات انجمن آثار ملی.
23. جعفری، محمدمهدی، (1380) پرتوی از نهجالبلاغه، با نقل منابع و تطبیق با روایات مآخذ دیگر، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چ اول.
24. حسینی، عبدالزهراء، (1395 ق) مصادر نهجالبلاغه و اسانیده، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، الطبعه الثانیه.
25. دشتی، محمد، (1378) اسناد و مدارک نهجالبلاغه، قم، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین×، چ اول.
26. (1379) کلیدهای شناسایی نهجالبلاغه، (ویرایش3)، قم، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین×؛ چ اول.
27. طباطبایی، محمدحسین، (1373) قرآن در اسلام، تصحیح محمدباقر بهبودی، طهران، دارالکتب الاسلامیه.
28. قاضی، عبد العزیز بن البراج، (1406 ق) المهذب، تحقیق باشراف السبحانی، قم، جامعه المدرسین.
29. کلینی، محمد بن یعقوب، (1388 ق) الکافی، تحقیق: علیاکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، الطبعه الثالثه.
30. مبینی، حسن، (1375) اجتهاد در بستر تغییرات زمان و مکان، تهران، آوای نو، چ اول.
31. محمودی، محمدباقر، (1396 ق) نهجالسعاده فی مستدرک نهج البلاغه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، الطبعه الاولی.
32. مطهری، مرتضی، (1374) اسلام و مقتضیات زمان، قم، تهران، صدرا، چ دهم.
33. مکارمشیرازی، ناصر و همکاران، (1383 ـ 1379) پیام امام امیر المومنین×، شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چ اول.
34. نادم، محمدحسن، (1383) خاستگاه فرهنگی نهجالبلاغه، پژوهشی درباره خاستگاه فرهنگی سخنان امام علی× در نهجالبلاغه، قم، ادیان، چ اول.
35. نوری، حسین بن محمدتقی، (1409 ق) مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، تحقیق موسسه آلالبیت^ لاحیاء التراث، قم، موسسه آلالبیت^ لاحیاء التراث، الطبعه الثانیه.
36. هاشم، احمد عمر، (1418 ق) قواعد اصول الحدیث، بیروت، دارالکتاب العربی.
ب) مقالات
1. حنفی، حسن، (1380) «از نقد سند تا نقد متن(4)»، علوم حدیث، ش19، ص 65 ـ 39.
2. سلیمانی، داود، (1383) «اسباب صدور حدیث»، مقالات و بررسیها، ش 76، دفتر اول، پاییز و زمستان 83، ص79 ـ 65.
3. فصلنامه نهجالبلاغه، ش6، بینا، بیتا.
4. کاشفی، محمدرضا، (1380) «تأثیر امام علی× بر فرهنگ و تمدن اسلامی»، دانشنامه نهجالبلاغه، ص 358 ـ 303.
5. معماری، داود، (1377) «جایگاه و مبانی نقد متن در علوم حدیث»، مطالعات اسلامی، ش 39 و 40، ص 75.
6. مهریزی، مهدی، (1374) «نگاهی تاریخی به مسئله فقه و زمان»، آینه پژوهش، ش36.
- ۹۵/۰۶/۰۱