ایران پروژه


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه مقاله گزارش کار اموزی بافندگی و رنگرزی و تکمیل تحت word دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه مقاله گزارش کار اموزی بافندگی و رنگرزی و تکمیل تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه مقاله گزارش کار اموزی بافندگی و رنگرزی و تکمیل تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه مقاله گزارش کار اموزی بافندگی و رنگرزی و تکمیل تحت word :

گزارش کار اموزی بافندگی و رنگرزی و تکمیل

((بســمه تعــــالی ))

مقدمه :
مشخصات – موقعیت کارخانه از لحاظ آب و هوا و محیط کارگری و راه و ترابری و تاریخچه صنعتی
شرکت بافندگی و تکمیل سمیع در کیلومتر 6 جاده قدیم کرج- قزوین- شهرک چهار دانگه –دهکده ورزشی خیابان ارس کولا قرار دارد . بخش چهاردانگه کرج از موقعیت آب و هوایی نیمه معتدل برخوردار می باشد . همچنین از لحاظ محیطی دارای فعالیتهای کشاورزی – دامداری – نساجی و مواد غذایی می باشد و به اصطلاح بخشی صنعتی معرفی می شود . همچنین این شرکت نیز از لحاظ راه و ترابری در بین مسیر شهر های شمالی کشور ـ شهر صنعتی قزوین و شهر صنعتی هشتگرد و شهر صنعتی کرج قرار دارد که دارای موقعیت خوب اقتصادی است .

شرکت بافندگی و رنگرزی سمیع از سال ……………. با تعداد ……… نفر پرسنل در همین مکان تاسیس شد وفقط دارای بخش بافندگی بود . پس از گذشت چند سال تصمیم بر ارتقاع سطح گرفته شد و با خرید ماشین آلات رنگرزی سطح و گستره ی تولیدات خود را بالا برد . پس از گذشت چند سال دیگر اقدام به خرید بخش تکمیل کارخانه شد و این کار با تهیه یک دستگاه ماشین استنتر TOTEX بخش تکمیل این شرکت شروع به کار کرد و بعداً با خرید یک دستگاه ماشین المنت بخش تکمیل خود را کامل نمودند .

این شرکت دارای حدود 40 نفر پرسنل می باشد که در حدود 25 نفر از آنها در شیفت کاری صبح و حدود 15 نفر از آنها در شیفت کاری شب می باشندکه این شیفت کاری به صورت گردشی برای شیفتهای صبح و شب یکسان است . عموماً سفارش دهندگان پارچه ، طرح ها و نخ های مورد نظر خودشان را بصورت یک نمونه بافت تحویل می دهند و پرسنل بنا به قابلیت ماشین نسبت به بافت پارچه مورد نظر ماشین مناسب قابلیت دار این کار را انتخاب می کنند و بنا به نوع طرح خواسته

شده ابزارهای ماشین را تعویض و یا تغییراتی را در آنها اعمال می کنند و نخهای تحویل گرفته شده را که در انبار نگه داری می شود بیرون آورده و در قفسه ماشین قرار می دهند و نخها را به ماشین تغذیه می کنند و سپس طرح مورد نظر را پس از تنظیمات اولیه ماشین شروع به بافت می کنند .

عموماً نخ های مورد مصرف که بیشتر جهت تولید پارچه سفارش داده می شود ، برای نخهای پنبه / پلی استر با درصد 35/65 با نمره 40 انگلیسی بکار می رود و برای نخهای 100 درصد پنبه با نمره 45 الی 50 بکار می رود و همچنین نخهای 100 درصد پلی استر با نمره 100 انگلیسی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد . عموماً این نخ ها توسط سفارش دهندگان تهیه می شود و به شرکت می آید و مورد استفاده قرار می گیرد . ولی نخهای مصرفی عموماً از کارخانجات نیک ریس- و نخهای نایلون از شرکت پارسیلون و نخهای پلی استر نیز اکثراً وارداتی است .

همچنین مواد رنگزای خود را از شرکت ماه رنگ و مواد کمکی خود را از شرکت رزین ساوه تهیه می نماید .
پس از مرحله بافت پارچه های بافته شده که بصورت رول از ماشین خارج می گردد ، وارد قسمت سفیدگری و شستشو می شود و کالا کاملاً سفیدگری و شستشو و در صورت لزوم به منظور رنگرزی بهتر کالای پنبه ای مرسریزه می گردد . پس از این مرحله پارچه های مذکور یا بطور مستقیم وارد بخش استنتر می شود و یا وارد قسمت رنگرزی شده و در این قسمت رنگرزی میشود و پارچه طبق شید درخواست شده رنگرزی می گردد . پس از این مرحله پارچه از ماشینهای شستشو خارج می گردد و توسط ماشینهای خشک کن خشک شده و در ماشین طاقه پیچ بصورت لایه لایه پارچه در یک سری از چرخ های فلزی تا می شود و بوسیله آنها پارچه رابه بخش استنتر منتقل می کنند .
قسمت استنتر دارای دو ماشین اصلی می باشد که یکی ماشین اس

تنتر میباشد و دیگری ماشین کالندر می باشد که وظیفه اصلی ماشین استنتر تثبیت ابعادی پارچه یک لا می باشد . لازم به ذکر است که در پشت ماشین استنتر یک دستگاه ماشین فولارد سه غلتکی قرار دارد که در صورت نیاز به آغشته کردن پارچه به نرم کننده و یا ضد الکتریسیته ، این مواد را داخل مخزن فولارد می ریزند و در ابتدا پارچه را از داخل این مخزن عبور می دهندو پس از آن پارچه با گذشتن از میان غلتکهای فولارد آبگیری شده و مستقیماً وارد ماشین استنتر می شود و پس عبور از ماشین استنتر در طرف دیگر ماشین یا بصورت رول و یا بصورت طاقه جمع می شود و پس از آن به قسمت دولا کنی می رود .

از دیگر قسمتهای بخش تکمیل نهایی ماشین کالندر می باشد که به منظور تثبیت ابعادی پارچه بغل بسته شده بکار می رود که عموماً این پارچه ها از نوع پارچه های مخلوط می باشد که توسط بخار جزء پنبه ای پارچه تثبیت و توسط حرارت خشک جزء پلی استر پارچه تثبیت می شود .
این شرکت بطور کلّی دارای 5 بخش ، انبار نخ- بافندگی – سفیدگری و رنگرزی و بخش تکمیل می باشد که بصورت مختصر در مورد هر بخش و مختصات کاری آن چند سطری شرح داده می شود .
شرح قسمت بافندگی

این قسمت دارای 8 عدد ماشین گردباف می باشد که اسامی و مشخصات آنها بشرح زیر می باشد :
1 ماشین بافندگی TEXTIMA
شرح مشخصات ماشین بافندگی TEXTIMA :
سال ساخت :1970 میلادی
نوع ماشین: دو رو سیلندر
تعداد ماشین در سالن : 2 دستگاه
نوع سوزن بکار رفته در ماشین : سوزن زبانه دار
اندازه دهنه در ماشین : 30 Inch
تعداد ابزار در ماشین : 72
گیج ماشین : 24
نوع قرار گیری سوزنهای صفحه و سیلندر نسبت به هم : Rib
RPM سیلندر : 5 ـ30
نوع بافت مصرفی در ماشین : پشت تریویرا- ساده- حوله ای و ……
2 ماشین بافندگی مایر
شرح مشخصات ماشین بافندگی مایر
سال ساخت :1960 میلادی
نوع ماشین : دو رو سیلندر
تعداد ماشین در سالن : 1 دستگاه
نوع سوزن بکار رفته در ماشین : سوزن زبانه دار

اندازه دهنه در ماشین : 30 Inch

تعداد ابزار در ماشین : 36 عدد
گیج ماشین : 18
نوع قرار گیری سوزنهای صفحه و سیلندر نسبت به هم : بصورت Rib می باشد و سوزنهای صفحه نسبت به سیلندر تقدم دارد .
RPM سیلندر : 5 ــ 30 Rpm
نوع بافت مصرفی در این ماشین : کش بافت – پشت تریویرا- ساده پلی استر /پنبه
3 ماشین بافندگی CHAIN DAY MACHINARY
شرح مشخصات ماشین بافندگی CHAIN DAY MACHINARY
سال ساخت ماشین :1982
نوع ماشین :یکرو سیلندر
تعداد ماشین در سالن :3 دستگاه
نوع سوزن بکار رفته در ماشین :سوزن زبانه دار
اندازه دهنه در ماشین :32 inch
تعداد ابزار در ماشین :96ـــ100
گیج ماشین :28
نوع قرار گیری سوزنهای صفحه و سیلندر نسبت به هم : در این ماشین فقط سیلندر دارای سوزن می باشد و در قسمت صفحه ی ماشین بجای سوزن از قطعاتی بنام پلاتین یا سینکر استفاده می کنند که در قسمت شرح وظایف قطعات بطور کامل به توضیح آن می پردازیم .
RPM سیلندر : 10 ـــ 60 Rpm
تعداد سوزنها و تعداد پلاتین ها با هم برابر بوده و به میزان 2808 عدد می باشد .
نوع بافت بکار گرفته شده در این ماشین : بافت خاویاری کشباف پلی استر/ پنبه ــ بافت ساده مطرّح ــ بافت کشباف پلی استر
4 ماشین بافندگی FUKAHAMA

شرح مشخصات ماشین بافندگی FUKAHAMA
سال ساخت ماشین : 1992
نوع ماشین و تعداد سیلندر :یکرو سیلندر و 3 نوع سیلندر بر روی این ماشین بکار می رود
تعداد ماشین در سالن : 1 دستگاه
نوع سوزن بکار رفته در ماشین : سوزن زبانه دار

اندازه دهنه در ماشین:32
تعداد ابزار در ماشین:128
گیج ماشین:20ـ24ـ22
تعداد سوزنها و تعداد پلاتین ها با هم برابر بوده و به میزان 2400 عدد می باشد .
5 ماشین بافندگی مینی ژاکارد BENTLY
شرح مشخصات ماشین بافندگی مینی ژاکارد BENTLY
سال ساخت ماشین :1986 میلادی
نوع ماشین : دو رو سیلندر
تعداد سیلندر :1عدد
تعداد ماشین در سالن : 1 دستگاه
نوع سوزن بکار رفته در ماشین : سوزن زبانه دار
اندازه دهنه در ماشین :30 inch
تعداد ابزار در ماشین : 48
تعداد درام ژاکارد در ماشین : 48
نوع درام جهت اعمال طرح : درام پره ای
گیج ماشین :20

سرعت سیلندر : 5 ــ30 RPM
نحوه قرار گیری سوزنها : کلیه سوزنها سیلندر همه به یک اندازه در کنار هم در کنار هم قرار دارند . ولی سوزنهای صفحه طوری نسبت به بادامکشان قرار داده شده اند که بصورت یکی در میان بصورت پایه کوتاه وپایه بلند می باشند .
در حال حاضر در این سالن فقط 4 عدد از این ماشین ها فعال می باشند و مع الباقی ماشینها بلا استفاده مانده انده . ماشینهایی که در این سالن بطور فعال کار می کنند عبارتند از :
2 دستگاه ماشین Textima ـ 1 دستگاه ماشین FUCKAHAMA ـ 1 دستگاه ماشین CHAIN
DAY / که جمع این ماشینها 4 دستگاه می باشد .

نمای سالن بافندگی و ترتیب چیدن دستگاه ها بصورت زیر می باشد :
حال طبق اطلاعات داده شده تولید هر کدام از ماشینهای فعال بصورت زیر می باشد :
محاسبه تولید ماشین بافندگی TEXTIMA
مشخصات ماشین مشخصات کالا
قطر دهنه ماشین = 30 inch ساختمان بافت = دورو سیلندر اینترلوک ساده
گیج سوزن = 24 در inch نوع نخ = پلی استر / پنبه – با نمره 40
تعداد ابزارها = 72 تراکم رج = 20 در سانتیمتر
سرعت ماشین = 28 دور بر دقیقه تراکم ردیف = 12 در سانتیمتر
راندمان = 90 % وزن پارچه = 150 گرم در متر مربع
(تولید ماشین) = L= (96*31*60*0.9) / (2*20*150) =160704/6000 = 26.764 M/h
(عرض پارچه) = B = (30*3.14*24)/(12*150) = 2260.8/1800 = 1.256 M
(تولید ماشین) = G= ( 26.764*1.256*150)/ (1000) = 5.04 Kg/ h
تولید کل 2 ماشین textima = 5.04*2 = 10.08 kg/h یا 26764* 2 = 53528 M/h
ماشین های textima هر کدام در هر شیفت 3 ساعته 1 رول تحویل می دهند که در یک شیفت 12 ساعته هر ماشین 3 رو تحویل می دهد و جمعاً از 2 ماشین textima در یک شیفت 12 ساعته 6 رول پارچه تولید می شود .
محاسبه تولید ماشین بافندگی MAYER

مشخصات ماشین مشخصات کالا
قطر دهنه ماشین =30 inch ساختمان بافت = دو رو سیلندر کش بافت
گیج سوزن = 18 نمره نخ = پلی استر -پنبه / نمره 40
تعداد ابزارها = 36 تراکم رج = 17 رج در سانتیمتر
سرعت ماشین = 30 دور بر دقیقه تراکم ردیف = 10 در سانتیمتر
راندمان = 60 % وزن پارچه= 110 گرم در متر مربع
(تولید ماشین) = L =(36*30*60*0.60)/(2*17*110)= 38880/3740 = 10.39 m/h
(عرض پارچه) = B = (30*3.14*18)/(10*110) = 1.541 m
(تولید ماشین) = G = ( 10.39*1.54*110)/1000 = 1.76 kg/h
لازم به توضیح است که این ماشین تا مدتی در روئیت اینجانب قرار داشت فعال نبوده و پس از مدتی تولید خود را دوباره از سر گرفته .
پارچه هایی که توسط این ماشین تهییه می شود عموماً از نوع کش بافت با طرح ساده و همچنین کش بافت مطرح می باشد .سیستم انتقال حرکت اصلی به صفحه و سیلندر این ماشین همانند دیگر ماشینها می باشد که در دیاگرام کاملاً شرح داده شده است . با این تفاوت که تنظیم کننده بین صفحه وسیلندر این ماشین توسط دو میله فلزی که که به کنار دستگاه متصل است و در داخل آن ماهکهای تنظیم کننده ای قرار دارد که وظیفه بالا و پایین بردن میله های صفحه و سیلندر را دارا هستند .

محاسبه تولید ماشین بافندگی CHAIN DAY MACHINARY

مشخصات ماشین مشخصات کالا
قطر دهنه ماشین = 32 inch ساختما بافت = یکرو سیلندر مطرح
تراکم سوزن = 28 / inch نوع نخ = نخ پلی استر نمره 100
تعداد ابزار = 96-100 تراکم رج= 15 در سانتیمتر
سرعت ماشین = 35 دور بر دقیقه تراکم ردیف = 15 در سانتیمتر
راندمان = 90% وزن پارچه = 270 گرم در متر مربع
(تولید ماشین) = L = (98*35*60*0.90) /(1*15*100) =123.8 m/h
(عرض پارچه) = B= (32*3.14*28)/(15* 100) = 1.87 m
(تولید ماشین) = G = ( 123.8*1.87*270)/1000 = 62.5 kg /h
در این سالن 3 عدد از این نوع ماشین وجود دارد که فقط یکی از آنها در این سالن مشغول کار می باشد .
لازم به یاد آوری می باشد که این ماشین بجای سوزن های صفحه پلاتین دارد و وظیفه پلاتین این است که در هنگام پائین رفتن سوزن و عملیات رد حلقه ، مجدداً در هنگام بالا آمدن سوزن مانع از بالا آمدن حلقه و قرار گرفتن آن بر روی ساق سوزن می باشد .یعنی در هنگام پائین آمدن سوزن عقب قرار می گیرد و در هنگام بالا رفتن سوزن به جلو آمده و به لبه ی پارچه متصل می شود .
انتقال حرکت این پلاتین ها همانند سوزنهای صفحه می باشد . یعنی دارای ابزار می باشند و ابزارها ثابت بوده و پلاتین ها که به همراه سیلندر به حرکت در آمده اند ،پایه ی آنها در ازار قرار گرفته و به حرکت می افتند .

مکانیزم تشکیل حلقه بر روی سوزن زبانه دار در این ماشین بدین صورت است :
مرحله 1 : سوزن در بالا ترین محل خود قرار دارد و پلاتین پارچه را نگه داشته است .
مرحله 2 : پلاتین به سمت بیرون ماشین حرکت می کند و نخ در داخل قلاب سوزن قرار می گیرد .
مرحله 3 : پلاتین در این مرحله در جای خود ثابت می شود و سوزن به سمت پائین حرکت می کند .
مرحله 4 : در این مرحله با پائین آمدن سوزن حلقه بر روی ساق سوزن قرار می گیرد و بالا می آید و باعث بسته شدن زبانه سوزن می شود و در نتیجه عملیات رد حلقه انجام می شود .
مرحله 5 : در این مرحله پلاتین به سمت جلو آمده و حلقه رد شده را نگه می دارد و سوزن به حرکت بالای خود ادامه می دهد و آماده گرفتن سر نخ بعدی می باشد .لازم به ذکر است که نخ بر در این ماشینها
دارای دو شیار قرار گیری نخ می باشد که می توان دو نوع نخ را در پارچه بکار برد . همچنین می توان از نخ فیلامنت کشی نیز برای کش بافت کردن پارچه استفاده کرد .
همانطور که در شکل صفحه ی قبل مشهود است ، سیستم قرار گیری قفسه های بوبین این نوع ماشینها ازنوع سیستم جدا از ماشین می باشد که توسط لوله های پلاستیکی به راهنما های ماشین نزدیک می شود و پس از گذشتن از راهنما های اولیه ی ماشین و عبور از سنسور کشش سنج نخ وارد آیرو می شود و پس از گذشتن از آیرو از غلتک رانما نیز عبور کرده و وارد نخ بر می شود .
محاسبه تولید ماشین بافندگی مینی ژاکارد حلقوی پودی
مشخصات ماشین مشخصات کالا
قطر دهنه ماشین =30 inch ساختمان بافت ژاکارد = ژاکارد تک رنگ مطرح
تراکم سوزن = 20 در اینچ نخ = پلی استر / پنبه با نمره 45 ne
تعداد ابزارها = 48 تراکم رج =15 در سانتیمتر
سرعت ماشین = 30 دور بر دقیقه تراکم ردیف = 13 در سانتیمتر
راندمان = 90% وزن پارچه = 130 گرم در متر مربع

(تولید ماشین) = L = (48*30*60*0.90)/(1*12*100) = 64.8 m/h
(عرض پارچه) = b = ( 30*3.14*20)/(11*100) = 1.71 m
(تولید ماشین ) = g = (64.8*1.71*130)/1000 = 14.405 kg /h
تعداد درام ژاکارد در این ماشین برابر تعدادابزار بکار گرفته شده در این ماشین می باشد .نحوه قرار گیری درامهای ژاکارد در این ماشین بصورت یکی بالا و یکی پایین می باشد . وظیفه سیستم ژاکارد در سیستم حلقوی پودی به شرح زیر می باشد :

در راستای سوزنهای سیلندر که به صورت عمودی قرار گرفته شده اند و فرمان بالا و پائین رفتنشان را از ابزار می گیرند درام ژاکارد قرار دارد .همچنین نحوه ی قرار گیری درام ها که به صورت یکی بالا و یکی پائین ذکر شد به این دلیل است که به ازای قرار گرفتن هر سوزن پایه بلند در سیلند در کنار همان سوزن پایه بلند یک سوزن پایه کوتاه قرار گرفته شده است ، و به همین دلیل درامهایی که در بخش پائین قرار دارند وظیفه ی فرمان دادن به سوزن های پایه بلند را دارند و همچنین درامهایی که در ناحیه ی بالای سیلندر قرار گرفته شده اند وظیفه ی فرمان دادن به سوزنهای پایه کوتاه را دارا می باشند .
نحوه ی فرمان دادن به سوزنها از درامها نیز به صورت زیر می باشد :
در زیر پایه سوزنها و در تک تک شیارهای سیلندر قطعاتی هم ضخامت سوزن قرار دارد که به آن جک می گویند . وظیفه جک گرفتن فرمان از درام ژاکارد و قرار دادن و یا قرار ندادن سوزن در مسیر بافت می باشد.
جک با اعمال فشار به پایه ی سوزن مانع از قرار گیری سوزن در مسیر بادامک میشود و در نتیجه عمل نبافت یا نیم بافت و یا بافت در این ماشین اعمال میشود . نوع درام این نوع ماشین از نوع درام پره ای می باشد که با داخل رفتن پایه ی جک بداخل پره ی ژاکارد عمل نبافت انجام می شود و با بالا ماندن جک بر روی درام عمل نبافت انجام می شود .

Picture 2

بدین ترتیب طرح بافت دلخواه بر روی پارچه اولاً توسط ابزار های دستگاه و ثانیاً توسط مکانیزم ژاکارد بر روی پارچه اعمال می شود .
محاسبات ماشین گردبافت fuckahama
مشخصات ماشین مشخصات کالا
قطر دهنه ماشین = 32 inch ساختمان بافت = یکرو سیلندر- دورس 2 نخ
تراکم سوزن = 28 نوع نخ = نخ پنبه/پلی استر نمره 40 Ne
تعداد ابزارها = 128 تراکم رج = 20 در سانتیمتر
سرعت ماشین = 50 دور بر دقیقه تراکم ردیف = 16 در سانتیمتر
راندمان = 95 % وزن پارچه = 120 گرم بر متر مربع
لازم به توضیح است که کلیه مکانیزم این ماشین همانند ماشین Chain day machinary می باشد و فقط در سیستم مکانیزم پیچش با دستگاه Chain day machinary فرق دارد .
( تولید ماشین) = L = (128*50*60*0.95)/(1*20* 100) = 182.4 m/h
( عرض پارچه ) = B = (32*3.14*28 )/ (16*100) = 1.75 m
( تولید ماشین ) = G = (182.4*1.75*120 )/ (1000) = 38.304 kg/ h
شرح و وظیفه و نحوه ی کار قطعات مشترک کلیه ی ماشین های گرد باف
کلیه ی قطعاتی که در لیست زیر ذکر می گردد بصورت عمومی در تمامی ماشین های گردباف یکسان می باشد و برخی قطعات نیز موجود می باشد که فقط در یک سری از این ماشین ها بصورت متفاوت و وظیفه ی آنها نیز بصورت مستقل می باشد که بطور کامل در لیست زیر از آنها شرح داده می شود .

1- قفسه : قفسه در ماشین های گرد باف وظیفه ی نگه

داری بوبین های نخ را به عهده دارد و دارای دو نوع می باشد . اولین نوع قفسه از نوع متصل می باشد که دو تا دور ماشین در ارتفاع 180 متری از کف زمین قرار دارد و به شاسی اصلی ماشین متصل است و عموماً جهت بکارگیری 100 بوبین نخ ظرفیت دارند و بیشتر از این تعداد بوبین نخ را نمی توان به این ماشین تغذیه نمود .دومین نوع قفسه از نوع قفسه ی جدا می باشند که به دلیل وجود تعداد زیاد بوبین ها و وزن زیاد این تعداد بوبین آنها را بصورت جدا از ماشین قرار می دهند . تعداد بوبینی که می توان به این قفسه ها تغذیه نمود در حدود 270 عدد می باشد که اگر این تعداد بوبین به ماشین تغذیه شود و بصورت قفسه ی متصل به کار رود فضای زیادی از اطراف

ماشین را اشغال می نماید و درصورت پارگی نخ در این ماشین ها جهت رفع عیب و رسیدن به نخ پاره با مشکلات عدیده ای روبرو می شویم . به همین دلیل از قفسه های جدا استفاده می کنند که می توان از بین آنها نیز عبور نمود و به رفع مشکل پرداخت . شکل قفسه های جدا را می توان با توجه به شکل صفحه ی ……… مشاهده نمود .
2-چشمه های راهنما :وظیفه ی این چشمه ها هدایت صحیح نخ بسمت آیرو و همچنین هدایت صحیح نخ از آیرو بسمت نخ بر می باشد. جنس این قطعات عموماً از پلاستیک سخت و پولیش شده و در برخی موارد از جنس چینی می باشد .
زیرا در اثر سایش نخ از درون این چشمه ها در صورت مقاوم نبودن این چشمه ها باعث سائیدگی و همچنین باعث پارگی در نخ می شود .
3-سنسور : سنسور در این ماشین یکی از مهمترین قطعات ماشین می باشد که در صورت پارگی و یا تمام شدن نخ بوبین به سرعت ماشین را از کار انداخته و مانع از بافت نرفتن و ایجاد رگه بر روی پارچه می باشد .
در ماشینهای گردباف سنسور به دو دسته تقسیم میشود . یکی سنسور نخ می باشد که به طور مختصر در مورد آن شرح داده شد . نوع دیگر سنسور سنسورهای صفحه و سیلندر می باشد که در اصطلاح فنی به آن پلیس می گویند .
نحوه کار سنسور نخ بدین صورت است که در هنگام کشش نخ از جانب بوبین به طرف سوزنها کشش ثابتی بوجود می آید که با استفاده از این کشش اهرم سنسور به سمت بالا کشیده می شود و در نهایت ماشین به کار خود ادامه می دهد و در صورت پاره شدن و یا تمام شدن نخ بوبین اهرم سنسور که میله ای بسیار ظریف و سبک می باشد به پائین می افتد و باعث قطع شدن برق دستگاه می شود و دستگاه به سرعت قطع میشود و چراغ سنسور روشن شده و تا بالا نرفتن اهرم که لازمه ی آن پیوند نخ می باشد به همان صورت روشن باقی می ماند . لازم به ذکر می باشد که به ازای هر رشته نخ یک سنسور در اطراف دستگاه تعبیه شده تا کلیه ی نخ ها تحتکنترل ماشین و اپراتور باشند .
نحوه ی کار سنسور صفحه و سیلندر یا پلیس بدین صورت است که در صورت جمع شدن ضایعات نپ در مسیر حرکت سیلندر این سنسور ها به سرعت عمل نموده و ماشین خاموش میشود . شکل این نوع سنسور در شکل صفحه ی 10 نمایش داده شده است .
4- آیرو : وظیف ی این قطعه در ماشین بسیار حیاتی میباشد . زیرا سوزن های ماشین های گرد باف بسیار ریز و حساس می باشد و در صورت تغییر در میزا کشش یا باعث پارگی نخ می شوند و یا باعث شکستگی سوزن می شوند . پس بنابر این به قطعه ای نیاز است که همیشه به مقدار مشخص و لازمی نخ در داخل خود بصورت رزرو شده داشته باشد و این نخ ها به راحتی از روی آن نیز باز شده و به نخ بر تغذیه شود .
حرکت آیرو به صورت دورانی و حول محور خود می باشد و در نتیجه همیشه مقدار مشخصی نخ بدور آن پیچیده شده و براحتی نخ از روی آن به نخ بر تغذیه می شود . حرکت نخ بر همانطور که در دیاگرام آن مشخص شده بطود مستقیم از موتور گرفته می شود . در ماشینهای گردباف به ازای هر یک رشنه نخ یک عدد آیرو وجود دارد تا کشش لازم را برای نخ را فراهم نماید .
5- نخ بر : این قطعه بر خلاف اسمش ثابت بوده و نوعی راهنمای نخ می باشد که وظیفه ی آن هدایت نخ به سر قلاب سوزن می باشد سر این قطعه کاملاً با لبه ی سوزن مماس می باشد ولی برخورد ندارد و به محض قرار گیری نخ در داخل آن و روشن کردن دستگاه پارچه بدون نخ رفتگی و به سلامت بافته میشود .
همانطور که در شکل صفحه……… قابل مشاهده می باشد این نوع نخ بر دارای دو شیار نخ گیر می باشد که عموماً از شیار دوم بعنوان کار گذاشتن نخ کش در داخل پارچه می باشد .
6- ابزار : ابزار در هر یک از ماشینهای گرد باف به دلیل تنوع طرح به صورت های متفاوت متفاوت می باشد . ولی مکانیزم کار کردن هر کدام از آنها به یک صورت می باشد . ابزار شامل 2 قسمت می باشد :
1 : قسمت ثابت ابزار می باشد که در این قسمت بعنوان شاسی در مقابل صفحه و سیلند قرار می گیرد و به بدنه دستگاه پیچ می شود .

2 : قسمت متحرک ابزار می باشد که به عنوان بادامک معرفی می شود . بادامکها انواع مختلف دارند که بنا به نوع طرح خواسته شده در روی قسمت ثابت ابزار نصب می شوند . این بادامکها همانطور که در شکل صفحه………. ترسیم شده است دارای شیار های متنوع ودر برخی اوغات بنا به نوع طرح یکنواخت می باشد که با فرو رفتن پایه سوزن در داخل آن با حرکت سیلندر سوزن نیز در شیار خود که در یک راستای عمودی می باشد طبق جهت شیار ابزار ماشین به بالا و پائین می رود و باعث بوجود آمدن طرح در پارچه می شود .
در این ماشینها ما 3 حالت بافت داریم که دیاگرا آن در شکل صفحه ………. نمایش داده شده است همچنین با مشاهده شکل صفحه ……….. طرح نحوه ی قرار گیری ابزار نسبت به سیلندر نمایش داده شده است . ما در ابزار می توانیم فاصله و اندازه ی مابین بادامکها را تنظیم نمائیم و تراکم بافت را در ماشین تغییر دهیم . همانطور که در شکل صفحه ی نشان داده شده یک سری لوله های روغن بر روی ابزار قرار گرفته است که وظیفه ی آن رساندن روغن به شیار های ابزار می باشد تا به وسیله ی آن تا حد امکان اصطکاک ما بین پایه سوزن و شیار بادامک ابزار را کم کنیم و همچنین باعث سرد کردن صفحه و سیلندر می شود .

7- برس : وظیفه ی این قطعه در وحله ی اول برداشتن پرز نخ از روی سیلندر و زبانه ی سوزنها می باشد و در وحله ی دوم وظیفه ی باز کردن زبانه ی سوزن را دارا می باشد .
8- سوزن : سوزن از مهمترین و اصلی ترین قطعات ماشین می باشد که توسط آن حلقه های نخ از درون یکدیگر عبور می کند . این وسیله همانطور که در شکل صفحه ی ………. نشان داده شده است از قطعات و قسمتهای زیر تشکیل می شود .
9- سیلندر : این قسمت نیز یکی از مهمترین قسمت های ماشین گرد باف می باشد. این وسیله دارای شیارهایی میباشد که سوزن در داخل آن به سمت بالا و پائین حرکت می کند . در دور تا دور سیلندر یک دنده ی فرایویل وجود دارد که حرکت عمودی موتور را به حرکت افقی سیلندر تبدبل می کند .در سطح سیلندر یک سری شیارهایی وجود دارد که محل قرار گیری سوزن در آن محل می باشد. سیلندر به موازات ابزار در جهت افقی حرکت می کند و با قرار گرفتن پایه ی سوزن در داخل ابزار و حرکت افقی سیلندر باعث بالا و پائین رفتن سوزن و ایجاد بافت در پارچه می شود .

10- صفحه : این قسمت همانطور که از اسمش پیداست یک صفحه ی دایره ای شکل می باشو که نسبت به استوانه ی سیلندر همانطور که در دیاگرام پیداست حالت عمود دارد .حرکت این قطعه توسط سیلندر انجام می شود . زیرا این قطعه به سیلند متصل است و با هر دوری که سیلندر می زند صفحه نیز می زند . در سطح صفحه همانند سیلندر یک سری شیار وجود دارد که یک سوزن در داخل هر شیار قرار دارد و به تعداد ابزارهای سیلندر ، همان تعداد ابزار برای صفحه نیز وجود دارد .که با حرکت افقی صفحه پایه ی سوزن در داخل شیار های ابزار قرار می گیرد و حرکت عقب و جلو سوزن های صفحه به وجود می آید . این حرکت صفحه و سیلندر نسبت به هم باعث به آمدن بافت دو رو سیلندر می شود .

11- سینکر (پلاتین) : این قطعه در ماشین های CHAIN DAY MACHINARY و fuckahama وجود دارد . در توضیح ماشین آلات CHAIN DAY MACHINARY در مورد نحوهحرکت و محل قرار گیری این نوع سینکر کامل توضیح داده شده است . در هنگام عملیات بافت جلو ترین موقعیت سینکر نسبت به سوزن را بنام نقطه ی جلو راندن حلقه می نامند و نسبت آن را به سوزن زمانبندی سینکر می نامند . اگر صفحه ی بادامکهای سینکر به نحوی تنظیم شده باشد که جلو آمدن سینکر زود تر از بالا رفتن سوزن انجام شود آن را تقدم زمانی گویند و باعث می شود تا ربایش نخ از حلقه های جدید ، انجام گیرد ، که سبکتر شدن پارچه ، بزرگتر شدن نخ اتصال حلقه ها و کوچکتر شدن طول حقه از اثرات آن خواهد بود . در صورتی که صفحه ی حلقه ای شکل بصورت تاخیری تنظیم شود ، بادامک جلو برنده سینکر ، نسبت به سوزنها دیرتر عمل نموده و در نتیجه پارچه سنگین تر و طول اتصال بین حلقه ها کوچکتر و طول حلقه بزرگتر (قسمت سر و دو بازوی حلقه است)خواهد شد .زمانبندی سینکرها معمولاً بین این دو حالت تنظیم می شود .
12- مکانیزم جمع کننده پارچه( سیستم کشش) : ما در ماشین آلات بخش بافندگی 2 نوع مکانیزم جمع کننده داریم که به شرح کامل آنان می پردازیم .

1- مکانیزم جمع کننده متصل به سیلندر : در این مکانیزم همانطور که در نقشه ی صفحه ی ………… نشان داده شده است در سطح زیرین میز پائین دستگاه یک سری بادامک زیگزاگ منحنی قرار دارد . دو بازوی عمودی به طول 40 سانتیمتر به دنده ی جمع کننده ی پارچه متصل استو با گردش دنده جمع کننده که در وسط میز پائین دستگاه قرار دارد این دو بازوئی نیز به حرکت در می آیند .
به این دو میله ی بازوئی دو قطعه پیرو در هر سر بازوئی متصل است که با گردش بازوئی پیرو ها که در زیر بادامک ها نصب شده اند به حرکت می افتند و یک سیکل حرکتی نیم دایره ای در راستای افق می زنند . سپس حرکت نیم دایره ای آنها توسط یک شافت به یک دنده ی جغجغه ای متصل می شود که در یک جهت حرکت می کند و در جهت دیگر قفل می شود . با استفاده از این دنده ی جغجغه ای دو شافت به

نقشه دیاگرام گردباف

حرکت در می آید که این دو شافت مستقیماً به رو لهای جمع کن پارچه متصل می شود که این رولها در یک جهت پارچه را جمع می کند و در جهت دیگر هیچ حرکتی را ندارد که با عث باز شدن پارچه از روی رولها بگردد .جهت گردش این نوع مکانیزم های کشش که در صفحه ی قبل نشان داده شده است در جهت گردش عقربه های ساعت می باشد .
2-در مکانیزم نوع دوم جمع کننده پارچه همانند مکانیزم قبل یک جفت بازوئی به دنده ی سیلندر متصل است و با آن می گردد . ولی با این تفاوت که این دو بازوئی حرکت گردشی خود را به محور پائین دستگاه انتقال می دهد که این محور با حرکت دورانی خود گیربکس اصلی جمع کن پارچه را به حرکت در می آورد که با حرکت دورانی گیربکس دو رول اصلی جمع کن پارچه به حرکت در می آید و باعث جمع کردن پارچه به دو رول جمع کن پارچه می شود .
13- فن بادبزن : در ماشین گرد باف بدلیل اینکه این ماشین با نخهای پرز دار در حرکت می باشد و با سرعت زیادی این نخها به داخل ماشین هدایت می شود ، باعث بوجود آمدن پرز های زیادی در روی ماشین و سیلندر و ابزارهای صفحه می شود که باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل نخ پارگی و شکستگی سوزن می شود . به همین دلیل در قسمت بالای دستگاه چندین فن دوار به حرکت در می آیند که باعث پراکنده شدن پرز به اطراف می گردند که همین امر از بروز مشکلاتی این چنینی جلو گیری به عمل می آورد .
14- درام ژاکارد: این نوع درام در ماشین گردباف مینی ژاکارد وجود دارد و وظیفه ی آن به شرح زیر می باشد :

درام ژاکارد در این ماشین بصورت پره ای می باشد و در زیر درام یک عدد پلیت پره ای وجود دارد که به ازای هر دور زدن سیلندر درام نیز یک دور می زند و با چرخش خودش فرمان اعمال طرح را به ماشین می دهد . این فرمان طرح توسط جک که در زیر به شرح آن می پردازیم به پایه ی سوزن داده می شود .
15- جک : وظیفه ی این قطعه گرفتن فرمان از درام ژاکارد و انتقال طرح بر روی پارچه ی تولید شده می باشد . در زیر پایه سوزنها و در تک تک شیارهای سیلندر قطعاتی هم ضخامت سوزن قرار دارد که به آن جک می گویند . وظیفه جک گرفتن فرمان از درام ژاکارد و قرار دادن و یا قرار ندادن سوزن در مسیر بافت می باشد.

جک با اعمال فشار به پایه ی سوزن مانع از قرار گیری سوزن در مسیر بادامک میشود و در نتیجه عمل نبافت یا نیم بافت و یا بافت در این ماشین اعمال میشود . نوع درام این نوع ماشین از نوع درام پره ای می باشد که با داخل رفتن پایه ی جک بداخل پره ی ژاکارد عمل نبافت انجام می شود و با بالا ماندن جک بر روی درام عمل نبافت انجام می شود . بدین ترتیب طرح بافت دلخواه بر روی پارچه اولاً توسط ابزار های دستگاه و ثانیاً توسط مکانیزم ژاکارد بر روی پارچه اعمال می شود .
معمولاً در این نوع ژاکارد تعدادسوزنها مضرب صحیحی از تعداد شکافهای دو محیط چرخ طرح نمی باشد .بنابراین پس از یک دور از سیلندر ، هر چرخ طرح به محل اول خود باز نمی گردد و از آنجایی که پس از چند دور از سیلندر کامل می شود و تکرار های طرح در کنار هم به صورت پله ای بر روی پارچه ایجاد می گردد. در اینصورت عرض یک تکرار از طرح برابر با بزرگترین مقسوم علیه مشترک بین سوزنها و تعداد شکافها ی محیط یک چرخ طرح خواهد بود .
سیستم کنترل طول حلقه در ماشینهای بافندگی حلقوی پودی

حلقه واحد اساسی ساختمان هر پارچه ی پودی است . تجربه نشان داده است که طول حلقه عامل اصلی کنترل کننده خصوصیات ابعادی پارچه های پودی است .
پارچه های پودی پس از بیرون آوردن از ماشین در حالت عدم تعادل کامل می باشد و قبل از اینکه بحالت تعادل برگرد ، ابعاد آن تغییر می کند . میزان این تغییرات بستگی به شرایط مختلف دارد که از جمله ی آنها ساختمان بافت و نوع عملی که جهت متعادل کردن پارچه به کار می رود .
این تغییرات ابعادی باعث بروز مشکلاتی در برنامه ریزی تولید و کنترل کیفیت پارچه می شود که در نتیجه هزینه ی تولید را افزایش می دهد.

وزن پارچه در حالیکه از ماشین بیرون می آید اهمیت تجارتی ندارد . زیرا عمل ماشین باعث تغییر مشکل زیادی در پارچه شده است . علت عمده ی تغییرات بوجود آمده در ابعاد پارچه قبل از اینکه بحالت تعدل برسد در شکل حلقه است و نه در طول آن . اما تغییرات طولی آن در عملیات تکمیلی مرطوب حاصل می گردد .
طول حلقه بعلل مختلفی تغییر پیدا می کند . عامل اصلی تغییر طول حلقه کشیدن نخ توسط سوزن است .
میزان حرکت عمودی سوزن بستگی به تنظیم بادامک حلقه دارد که در ماشینها قابل تنظیم و تغییر است .
طول حلقه نتنها به تنظیم بادامک دارد بلکه بوسیله ی متغیرهایی خصوصاً خصوصیات نخ که قبلاً به آنها اشاره شد معین می گردد .
مجموعه ی این عوامل بر میزان کشیدگی نخ از روی بوبین تاثیر می گذارد . بدین ترتیب طول حلقه بطور مداوم تغییر پیدا می کند . این مسئله ضرورت استفاده از نوعی سیستم کنترل را می رساند .
روشهای مختلف کنترل طول حلقه عبارتند از:
1- روشهای دستی مستقیم
2- روشهای دستی غیر مستقیم

3- روشهای نیمه اتوماتیک
1-در روش دستی مستقیم توسط قرار دادن ابزارهایی از قبیل سرعت سنج نخ و همچنین طول سنج نخ در مسیر تغذیه ی نخ انجام می شود . در این روش طول نخ رج و و همچنین طول نخ ردیف و میزا تولید ماشین در ساعت مورد محاسبه قرار می گیرد .
2- در روش دستی غیر مستقیم با استفاده از نیروی کششی است که پارچه را تحت اثر این نیرو ها قرار می دهند و مقدار افزایش طول حلقه را اندازه گیری می کنند .
3- در روش نیمه اتوماتیک با استفاده از آیرو های مختلف در هر ماشین طول حلقه را کنترل می کنند .

نقایصی که در ماشینهای گرد باف پودی بوجود می آیند
عیوب پارچه
خطوط معیوب عمودی
خرابی سوزن،کثیف بودن شیار سوزن، خراب بودن دیواره ی شیار سوزن ، سوزن بیش از حد شل و یا سفت در شیار حرکت کند ، سوزن به اندازه ی کافی روغن نمی گیرد ، سوزن بیش از حد روغن می گیرد ، خارج شدن سوزنها از حالت GATINGصحیح .
نیم بافت
کشش پارچه بیش از حد کم است،تنظیم اشتباه بادامک حلقه ، سوزن خیلی شل در شیار سیلندر بالا و پائین می رود ، فاصله ی صفحه از سیلندر کم است ، خرابی سوزن، کثیف بودن شیار سوزن
نقاط معیوب پراکنده
بدی نخ ، لغزش نخ از روی سیستم تغذیه، کشش نایکنواخت
خطوط معیوب عرضی
بدی نخ‌ ،نا یکنواختی کشش نخ ، لغزش نخ از روی سیستم تغذیه ، تنظیم اشتباه بادامک حلقه ، نایکنواختی کشش پارچه
سوراخ های معیوب پارچه

خرابی سوزن ، کشش بیش از حد پارچه ، کشش زیاد نخ ، بدی نخ‌ ، گره های نخ ، زمانبندی سوزنها اشتباه است ، تنظیم اشتباه بادامک حلقه ، نخ بر درست تنظیم نشده است ، نخ کشی اشتباه است ، سوزن به سختی درشیار حرکت می کند
در رفتگی های حلقه ها
کشش پارچه کم است ، خرابی سوزن، نخ بر درست تنظیم نشده است ، نخ از قسمت صحیح نخ بر هدایت نشده است ، تنظیم اشتباه بادامک حلقه ، شل بودن پارچه ، کشش به اندازه ی کافی بر روی نخ وارد نشده است ، لغزش تغذیه ی مثبت ، زبانه ی سوزن بسته است ، خرابی شیار سوزن ، زمانبندی صحیح نیست .
خراب بودن حلقه ها
خراب بودن و یا کج شدن سوزن ، زمانبندی صحیح نیست ، تنظیم اشتباه تغذیه ی مثبت ، تنظیم اشتباه بادامک حلقه ، سوزن خیلی شل در شیار سیلندر بالا و پائین می رود ، کج بودن دیواره ی شیار سوزن ، نایکنواختی کشش نخ
دلایل شکسته شدن سوزنها
سوزنها به نخ بر برخورد می کنند ، گره های بزرگ و کثیف نخ ، کشش زیاد نخ ، خارج شدن ترتیب صحیح
سوزنها نسبت به یکدیگر ، کثیف و یا کج شدن شیار سوزن ، شل و یا فرسوده بودن بادامکها ، صفحه بیش از حد پائین است ، نیم بافت زیاد در پارچه ، کشش زیاد پارچه ، نمره نخ نا متناسب برای گیج ماشین ، بدی و یا فرسوده بودن ، باذامکها مطابق با طرح مورد نظر تنظیم نشده است .
جمع شدگی پارچه
طول حلقه کم است ، صفحه بیش از حد پائین است ، کشش پارچه کم است ، نخ بیش از حد ضخیم است ، نیم بافت زیاد در پارچه ، برجستگی بیش از حد در پارچه

پس از بخش بافندگی پارچه به قسمت کنترل کیفی منتقل شده و پس از طی مراحل کنترل کیفی که شامل وزن کردن پارچه و بررسی نقایص آن می باشد پارچه وارد قسمت انبار پارچه می شود .
پس از مرحله ی انبار پارچه طبق درخواست سفارش دهندگان نسبت به نوع رنگ و تثبیت ابعادی وارد بخش های رنگرزی و تکمیل می شود .
شرح بخش رنگرزی
پارچه طبق درخواست مشتری نسبت به سفیدگری ویا رنگرزی آن

از انبار پارچه به قسمت رنگرزی وارد می شود. پارچه ای که از انبار وارد قسمت رنگرزی می شود بصورت رول شده می باشد و رنگرزی پارچه های رول شده بصورت یکنواخت مشکل و ناشدنی است . پس بنابراین باید پارچه بصورت طاقه در بیاید تا براحتی در ماشینهای رنگرزی بر روی آنها اعمال رنگرزی انجام شود . عمل طاقه کنی توسط ماشین رول باز کن انجام می شود . پس از طاقه شدن پارچه ، پارچه وارد بخش رنگرزی می شود و طبق نوع کالا از لحاظ طول و وزن وجنسیت کالا ماشین رنگرزی مناسب آن انتخاب گشته و کالا به داخل آن هدایت می گردد و طبق نسخه ی درخواست شده ی کالا که از قسمت آزمایشگاه صادر می شود مواد شوینده ، مواد کمکی ومواد رنگزا وارد ماشین رنگرزی مناسب شده وطبق گراف پیشبینی شده حرارت داده شده وپارچه رنگرزی می گردد.
پس از مرحله ی رنگرزی پارچه از ماشین رنگرزی خارج گشته و وارد ماشین آبگیر پارچه می شود . این ماشین مکانیزمش همانند مکانیزم آبگیر ماشینهای لباسشویی می باشد که باعث گرفتن آب پارچه می شود و نهایتاً پارچه به قسمت تکمیل جهت خشک کردن و طاقه پیچی و یا به سالن استنتر جهت تثبیت ابعادی فرستاده میشود .
بخش رنگرزی همانطور که در دیاگرام نشان داده شده شامل 4 عدد ماشین رنگرزی هاسپل و 2 عدد ماشین رنگرزی جت کله اسبی می باشد و 2عدد نیز ماشین آبگیر با ظرفیت 500 کیلوگرم جهت آبگیری پارچه های خارج شده از ماشینهای رنگرزی وجود دارد. ماشینهای جت محصول ساخت شرکت آذر دلتا می باشد که تولید ماشین آلات رنگرزی و تکمیل را بر عهده دارد .
سال ساخت این ماشینهای جت 1999 می باشد و از لحاظ فنی در سلامتی کامل هستند و مشکلات خاصی را برای این بخش بوجود نمی آورند .

در ماشینهای هاسپل از لحاظ اطلاعات فنی و سال ساخت هیچ اطلاعاتی نه در آرشیو و نه در روی دستگاه وجود ندارد . سالن رنگرزی از لحاظ روشنایی دارای نور کافی نبوده و این از نقایص این سالن می باشد ، ولی از لحاظ نزدیکی به سالنهای دیگر هزینه ی حمل و نقل بسیار ناچیزی صرف انتقال کالا به این قسمت و از این قسمت به بخشهای بعدی می باشد . که این امر از مزایای این بخش می باشد .

نمای سالن رنگرزی

عموماً پارچه های فرستاده شده به بخش رنگرزی و مواد رنگزای مناسب جهت این نوع پارچه ها ی این شرکت به شرح زیر می باشد :
نوع کالا مواد رنگزای مصرفی
پنبه 100 % مواد رنگزای مستقیم – ری اکتیو- گوگردی
پنبه /پلی استر –35/65 % مواد رنگزای مستقیم/دیسپرس- ری اکتیو/ دیسپرس
نایلون 100 % اسیدی
پلی استر 100% دیسپرس

در ابتدا با ساختار هر کدام از الیاف زیر توضیحاتی ذکر می گردد :
ساختار پنبه : پنبه از دسته ی الیاف سلولزی می باشد . ملکول سلولز به فرمول شیمیایی (C6H5O10)n نشان داده می شود ، که عبارتست از یک پلیمر خطی که از متراکم شدن ملکولهای بتا گلوکز در محلهای 1و 4 بدست می آید .
هماطور که در ساختمان شیمیایی سلولز مشاهده می شود ، گروههای هیدروکسیل در آنها موجود می باشد و این گروه ها ، گروه های فعال بوده و فعالیت های شیمیایی یک لیف پنبه به واسطه ی وجود این گروه ها می باشد، مثلاً در عملیات مرسریزاسیون گروه های فعال یا هیدروکسیل آزادتر شده و فعالیت شیمیایی لیف بالاتر می رود .

یک لیف سلولزی حاوی 86 تا 92 درصد سلولز بوده و باقی کسر از سر مواد ناخالصی از قبیل مو – واکس- پکتین و غیره می باشند که همگی این مواد باعث جلوگیری از جذب آب و رنگ می شود . لذا لازمست که قبل از عملیاتهای رنگرزی این مواد ناخالصی از کالا و از طریق عملیاتهای پخت و سفیدگری خارج گردد .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ali mo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | پروژه دات کام | دانلود رایگان فایل |